Det virtuella samtalet

En blogg om den virtuella referenstjänsten Bibblan svarar

Sms och referensarbete

Är referensarbete via sms något för bibliotek? I så fall hur och varför? Elyssa Kroski undersöker saken i Library Journal 15 oktober 2009, Text Message Reference: Is It Effective?

Ett antal bibliotekarier på akademiska bibliotek intervjuas i artikeln och bilden som framträder visar bland annat detta:

  • Många yngre användare föredrar att använda sig av mobilen och sms då de kontaktar biblioteket.
  • Att bibliotekarien ofta måste svara med flera sms, eller att det uppstår en dialog med flera meddelanden, är inget hinder.
  • Många bibliotekarier tycker att det är ett smidigt sätt att kommunicera på.
  • Många användare ger uttryck för att de är nöjda med servicen.
  • Sms lämpar sig för kortare fakta- eller hänvisningsfrågor, men kan fungera som en ingång till djupare frågor, då bibliotekarien kan hänvisa till antingen en fysisk biblioteksdisk eller en chatt- eller e-postingång.

I Expertgruppen är vi nyfikna på hur en sms-tjänst skulle användas hos oss. Sms har funnits i bl a Norge, Biblioteksvar, i flera år och där finns också kunskaper att ta till sig. De kommersiella frågetjänsterna använder sig flitigt av sms-kanaler och därför tror vi att det för många användare känns som ett etablerat sätt att söka information. Vad tror du själv om sms som en kanal för korta frågor och svar?

/ Anna-Stina Axelsson

Postat i:litteraturtips, mobilt, sms

3 Responses - Comments are closed.

  1. Jakob skriver:

    Alla sätt man kan nå användarna är väl positivt. Svårigheten jag kan se är att hantera eventuella frågor som kommer in via SMS, men kräver ett längre svar.

  2. Anna-Stina skriver:

    Kanske kan man då i vissa fall hänvisa till att använda e-post eller chatt?

  3. Jakob skriver:

    Javisst, personligen skulle jag dock förvänta mig ett SMS-svar om jag ställde en fråga via SMS. Någon form av hänvisning kommer man antagligen inte ifrån, men hur gör man det på bästa sätt? Det skulle vara jätteintressant att få läsa erfarenheter från Norge!

Följ oss i twitter!

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Till Bibblan svarar
Till Bibblan guidar

Om bloggen

Det här är en blogg som handlar om Sveriges nationella virtuella referenstjänst Bibblan svarar. Bloggen riktar sig främst till dem som arbetar med tjänsten, men även till andra intresserade.

SAMORDNARE

Sofia Murray
sofia.murray@malmo.se
Malmö stadsbibliotek

Gunilla Fors
gunilla.fors@malmo.se
Malmö stadsbibliotek

%d bloggare gillar detta: