Det virtuella samtalet

En blogg om den virtuella referenstjänsten Bibblan svarar

Kommunikationskanaler i den nya tjänsten

Idag är Fråga biblioteket en webbtjänst där användare har möjlighet att ställa referensfrågor via e-post och chatt. Dessutom finns Svarsbanken där utvalda frågor och svar dagligen publiceras på webben. Som den virtuella formen för tjänsten ser ut idag så nås tjänsten främst via bibliotekens egna webbsidor.

Den framtida tjänsten är i vårt förslag en virtuell fråge- och handledningstjänst som inte är knuten till fysiska bibliotek i lika hög grad. Vår tanke är att tjänsten ska finnas där användare befinner sig i den virtuella miljön snarare än att finnas som en virtuell förlängning av biblioteket. Tjänsten bör satsa brett när det gäller virtuella kanaler och anpassa sig tekniskt i takt med tiden. Detta konkretiserar vi i kommande inlägg.

/ Expertgruppen för Fråga biblioteket

Communicate av aturkus under 2.0 CC-licens

Postat i:chatt, e-post, visioner, webb

Följ oss i twitter!

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier

Till Bibblan svarar
Till Bibblan guidar

Om bloggen

Det här är en blogg som handlar om Sveriges nationella virtuella referenstjänst Bibblan svarar. Bloggen riktar sig främst till dem som arbetar med tjänsten, men även till andra intresserade.

SAMORDNARE

Sofia Murray
sofia.murray@malmo.se
Malmö stadsbibliotek

Gunilla Fors
gunilla.fors@malmo.se
Malmö stadsbibliotek

%d bloggare gillar detta: